GR 5 & 565

Dinsdag 6 september 2005: Comblain-au-Pont - Sy; 20 km; Famenne

Woensdag 7 september 2005: Sy - Wéris; 24 km; Condroz & Famenne

Zondag 4 september 2005

Om half zes werd ik gewekt door ons pa. Gelukkig was ik net op tijd voor de trein in Turnhout. In Lier stapte ik over op de trein richting Hasselt. Al vanaf Aarschot merkte ik de heuvels van het Hageland op. In Diest stap ik af. Ik wandelde een halve klokslag rond de oranjestad via de oude wallen. Over deze vestigingswallen ligt een brede dreef met hoge bomen aan weerskanten. Via de Pottelberg ging ik de stad uit. Tot Averbode bewandelde ik lichte heuvels die deze streek zo aantrekkelijk maakt.
In Scherpenheuvel ging ik even de mooie basiliek in, ook genoot ik op een terrasje vaneen kleine lunch onder het nazomerzonnetje. Dan wandel ik weer verder, tot Zichem kom ik veldrijders tegen die helaas de zelfde wandelpaden kozen als ik. Het ging altijd maar net goed.

Grootte: 500 X 327, 64,7 kB

In Averbode, een mooie plaats aan de Demervallei en met zijn abdij in de bossen, merkte ik de zondagse dagjestoeristen met hun tuinstoelen. Gelukkig wandelde ik snel voorbij deze drukte. Ook hier bezocht ik even de kerk. Hier kon je nog adem halen, het was maar 30 °C warm. In de Demervallei was het schroeiend heet, en de zon die weerkaatste in het water, ongelooflijk dat het nog zo warm zou worden dit jaar.

Als ik de bossen uitwandel, steek ik een uitgedroogde beek over en belandde zo in eigen provincie via Blauberg. Ik bewandelde nu de bossen van Merode en de Kwarekken. Langs de Grote Nete (ook Neet gespeld) bereik je dan kasteel Merode, volgens de wandelgids zou hier de koninklijke familie regelmatig verblijven.
Maar op dit moment was het rustig langs de oevers van de Nete, maar het begon dan ook al wat later te worden. Pas om half zeven arriveerde ik in jeugdherberg Boswachtershuis te Westerlo, ik bleek de enigste passant vandaag. Op het terras van het café was het nochtans gezellig druk.

Ik ging meteen na mijn aankomst mijn kamer inrichten, me wassen en wat in het dichtstbijzijnde restaurantje Spaghetti eten. Nadien wandelde ik terug naar de jeugdherberg. Daar maken we het heel gezellig met vrienden van de uitbaatster, ze kwamen allemaal uit de streek. We maakten het vroeg tot 1 uur. En ik moest er de volgende dag vroeg uit.

Vandaag had ik 33 km op de teller staan.

Maandag 5 september 2005

Zoals ik al zei moest ik vandaag vroeg opstaan, het was half acht toen mijn ogen weer opengingen (zonder kater ondanks de flierefluiters). Om acht uur schoof ik aan tafel waar ik werkelijk genoot van zondaagse broodjes, het is net vakantie. Na het ontbijt was ik me even en verschoon het linnen van mijn bed.

Grootte: 640 X 480, 125 kB

Het is half tien als ik weer de bossen inwandel richting Tongerlo. Daar wandel ik de abdij binnen en bezichtig met volle aandacht de kerk. Men is hier aan het verbouwen, er zijn geen toeristen, alles is zo rustig en zo stil. Prachtig gewoon, en zeker met het warme zonnetje vandaag.

Vanaf hier zijn er enkel nog verharde asfaltwegen tot het gehuchtje Oosterwijk. Van daar ging ik door de bossen naar Noorderwijk. Daar hebben ze een vervolg op ons Bels lijntje op het traject Herentals-Aarschot. Hier deed ik enkele boodschappen, koopte tevens de gazet en haalde wat geld uit de muur.
Via een kasteeldreef met kasseien wandelde ik Noorderwijk weer uit naar Herenthout. Daar ging ik over 'De Bergen', een paar zandheuvels van twintig meter hoog, naar Bouwel. Bij het station hebben ze een café en hier dronk ik nog een ice-tea, het was nodig. Over de speakers werd terwijl gemeld dat de trein Herentals-Antwerpen vijf minuten vertraging had, dus kon ik nog rustig een tweede ice-tea drinken.

's Avonds at ik ravioli en rijstepap als toetje. Ik geraakte aan de praat met een paar leraars van een middelbare school te Keerbergen. Ze gingen de zusjes Kriegel kijken onder het genot van een paar glazen Leffe. Uiteindelijk lagen we om half elf in bed.

Vandaag had ik 27 km gewandeld.

Dinsdag 6 september 2005

Vanmorgen stond ik op om acht uur. Vannacht was ik al eens wakker geworden van het felle onweer dat lelijk heeft huisgehouden. Tot ergernis toe ging de gsm van een Rus tot drie af om zes uur 's morgens, gevolgd door twee keer de wekker van een Schot. Om half acht werden 42 kinderen van 12-13 jaar wakker, dus toen was het over met de nachtrust.

Om kwart over acht schuifde ik bij aan de ontbijttafel, ook at ik enkele boterhammen en dronk enkele tassen koffie. De kinderen waren heel beleefd en vriendelijk, typisch Vlaams denk ik dan. Om negen uur heb ik me gewassen en al mijn spullen gepakt. Ik gaf Bart de sleutels en om half tien was ik al in het centrum van Nijlen waar ik een gazet kocht. Om tien over tien arriveerde de boemeltrein Antwerpen-Herentals en deze bracht me in vijf minuten naar Bouwel. Van daar uit wandelde ik over het Albertkanaal naar Grobbendonk, Pulle en dan door het prachtige Pulderbos naar het Boshuisje. Daar ging ik om half vier op het terras zitten in het zonnetje dat vandaag aangenaam is bij een 25 °C.

Grootte: 400 X 281, 19,9 kB

Hier dronk ik een paar ice-tea's en at rijstepap met bruine suiker, echt zoals het hoort. Om half vijf wandelde ik door naar de jeugdherberg van Zoersel via het Zoerselbos. Deze jeugdherberg is door heel enthousiaste en vriendelijke vrijwilligers onderhouden. Hier leerde ik Annie en Raymond kennen uit Kontich, ze lieten me kennis maken met de Sippels.

Annie maakt voor mij de lasagna warm, zo vriendelijk en behulpzaam ze is. 's Avonds drink ik een paar Palmpjes en begin te merken dat ik dichter bij huis kom. De bossen, de mensen, ... het doet je echt aan de Kempen denken.

Ook waren er vanavond Oostduitsers waar we veel mee gepraat en gelachen hebben. Het werd half twaalf vandaag. Uiteindelijk heb ik 22 km gewandeld.

Woensdag 7 september 2005

Om kwart over acht sprong ik vanmorgen uit mijn bed, dat is lekker op tijd want nu konden we met tien man aan één tafel eten. De gastheer en gastvrouw eten gezellig mee. Tegen tien uur vertrok ik huiswaarts. Vandaag had ik veel zandpaden en bossen, lange betonloze trajecten en dat bij dit weer. Een hele opluchting voor mijn voeten. Enkel een stukje tussen het Zoerselbos en het gehuchtje Eynhoven is gebetonneerd. Van daaruit wandelde ik tussen de weiden en maïsvelden door naar een bos. Na een paar hondermeter kwam ik op enkele meters van de E34 autostrade. Je hebt nog geeneens een sloot ertussen, enkel een vangrail.

Grootte: 429 X 300, 96,9 kB

Nadien ging ik terug de bossen in langs het kruis van Blommenschot en het NAVO-vliegveld tot in Wechelerzande. Vanaf daar wandelde ik naar de Lilse Bergen en Vosselaar. Hier was enkel los Kempisch zand dat schroeiend heet was vandaag. In Vosselaar nam ik de eerste bus richting Turnhout, voor € 0,60, een schamele prijs tegenover mijn parkeerboete voor drie dagen fout parkeren (€ 37,50).

Vandaag heb ik 26 km gewandeld. Ik zag na vier dagen lekker bruin en stonk enorm, maar het heeft me echt deugd gedaan.